فناوری و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه در طول COVID-19

1400/09/17 - 11:55:11
فناوری و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه در طول COVID-19  

چکیده

مهمترین نگرانی این مطالعه بررسی این موضوع است که چگونه فناوری بر تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه در طول همه گیری جهانی COVID-19  تاثیر می گذارد. در این تحقیق از نمونه ای از ۱۲۷ شرکت کوچک و متوسط در بنگلادش استفاده شده است. اطلاعات با ارسال پرسشنامه به صورت الکترونیکی و از طریق پست جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کمی و PLS (SEM) 3.0 استفاده شد. این مطالعه روابط مثبت و معنی داری را بین تشخیص فرصت های کارآفرینی ، توسعه فرصت ها و بهره برداری از فرصت ها با تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه نشان می دهد. همچنین نشان داده شد که شور کارآفرینی نقش میانجی در رابطه بین شناخت فرصت های کارآفرینی و توسعه فرصت ها با تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه ایفا می کند. با این حال ، شور کارآفرینی رابطه بین بهره برداری از فرصت های کارآفرینی و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه  را میانجی گری  نمی کند. این مطالعه دید گسترده و عمیق تری در مورد اهمیت هوش مصنوعی در شرکت های کوچک به محققان ارائه می دهد.

مقدمه

فناوری قرن بیست و یکم را متحول می کند ، و ارزش آن روز به روز افزایش می یابد. فناوری نه تنها در جنبه های مختلف زندگی شخصی و روزمره ما رسوخ کرده است. بلکه پتانسیل مدرن سازی و ایجاد ساختارهای تجاری ، مفاهیم ، کالاها و خدمات خلاقانه و رفع مشکلات پویا در تولید نتایج جدید برای رشد گسترده کارآفرینی را نيز دارد با هوش مصنوعی (AI) ، کارآفرینی گسترش می یابد ، به طوری که دانش،  زیربنای اساسی توسعه برای درک بهتر وضعیت کلی کارآفرینی است و تجزیه و تحلیل روند کارآفرینی از جنبه های جدید ضروری می شود (رایت و سالتز ۲۰۱۸؛ پولاس و همکاران ۲۰۱۹)…

در عصر انقلاب فناوری‌های علمی ، کسب و کارها نه تنها در حال توسعه کالاها و خدمات نوآورانه هستند، بلکه در حال تغییر شکل سرمایه گذاری‌ها هستند، مرزهای نواحی را پنهان کرده و ساختارهای نظارتی فعلی را تحریک می‌کنند (برینجلفسنن و مکافی، 2017؛ کلومپ، 2018). بازارهای نوینی که مجهز به نوآوری‌های نوظهوری مانند زنجیره بلوکی، فناوری مکانیکی و آی‌اوتی (اینترنت اشیاء) هستند، به صورت فزاینده‌ای در حال رشد می‌باشند؛ به طوری که به نظر می‌رسد همگام بودن برای کارشناسان و متخصصان کسب و کار امکان‌پذیر نیست. هوش مصنوعی در تحولات انقلاب صنعتی چهارم تأثیرگذار بوده است و دانش، ایده‌ها، خلاقیت و پیشرفت‌های تکنولوژیکی امروزه همچنان محرک‌های اساسی کارآفرینی و توسعه اقتصادی هستند. بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای نوآوری‌های انقلابی در جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید کارآفرینی و ایجاد پیشرفت‌های اقتصادی برای کیفیت بهتر زندگی نیاز دارند و حتي  دولت‌ها، سازمان‌ها و جوامع نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار دارند. در حال حاضر، هوش مصنوعی تسهیل‌کننده و محرک درجه قابل توجهی از شناسایی کارآفرینی است

در آستانه سال 2020، عدم اطمینان به دلیل همه‌گیری کرونا ویروس (کووید-19) به اقتصاد جهانی ضربه زد. این مسئله نوظهور به شدت بر تصمیمات بازاریابی کارآفرینی تأثیرگذار بوده است؛ زیرا به طور غیرمستقیم بر مشکلات اجتماعی مانند بحران‌های غذایی، کاهش قیمت سهام و تأخیرهای صادرات و واردات تأثیر می‌گذارد ،  این آسیب‌پذیری، ناشی از کووید-19 در استان ووهان چین در سه ماهه آخر سال 2019 آغاز شده و  همچنان در سراسر جهان گسترش یافت. موارد مثبت تأیید شده (ژانگ و همکاران، 2020؛ باتاچارجه‌آ و جهانشاهی، 2020) با میلیون‌ها نفر آلوده و کشته با کووید-19، در کشورهای در حال توسعه مانند بنگلادش، هند و ایران در حال افزایش بوده است و تا كنون كمي كنترل شده است كه این همه‌گیری جهانی غیر قابل انتظار، باعث ایجاد وقفه در تولید در چندین شرکت تولیدی در ایالات متحده آمریکا، بنگلادش، هند و غیره شد. این یک بحران برای جریان اقتصادی رو به پیشرفت کارآفرینان، به ویژه برای کسب و کارهای نوپا بوده است در نتیجه، کارآفرینان مجبور به استفاده از فناوری‌ها در تصمیم‌گیری بازاریابی شده  زیرا آنها اکنون فعالیت‌های دفتری خود را از راه دور انجام می‌دهند. پیشرفت‌های آنلاین فناوری باعث می‌شود زندگی ما در طی همه‌گیری ساده‌تر و امن‌تر شود و به کارآفرینان کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی کسب و کار خود را کاهش دهند. آنها می‌توانند تصمیمات بازاریابی خود را از خانه یا مکان‌های دور انجام دهند، زیرا نیازی به مراجعه حضوری در دفتر ندارند

در حال حاضر، تقریباً هر سازمانی در هر صنعتی به دلیل کووید-19می‌تواند گهگاهی دچار از دست دادن یا کاهش درآمد شود (روگرز و همکاران، 2020؛ وگال و همکاران، 2020). وضعیت اضطراری بهداشتی در حال حاضر ضعف قابل توجهی برای بنگلادش ایجاد کرده است و باعث می‌شود کارآفرینان هنگام تصمیم‌گیری در مورد کسب و کار در خانه کار کنند. تصمیم‌گیری در مورد بازاریابی برای هر شخصی در طی بیماری همه‌گیر کووید-19می‌تواند دشوار باشد، زیرا تماس نزدیک با سایر افراد خطر سلامتی را به همراه دارد. در این شرایط، فناوری باعث بهبود سریعتر و کارآیی بیشتر تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه می‌شود (گرانگ و همکاران، 2020؛ گوسلینگ و همکاران، 2020؛ پولسا و همکاران، 2020). در زمان نگارش این کار مطالعاتی، حدود یک میلیون کارمند در بنگلادش دور کار بودند، بنابراین فناوری تنها راه اداره کسب و کار است. به علت لغو سفارشات از سوی مشتریان، برخی از کارآفرینان مجبور به تعطیلی شرکت‌های نوپا هستند، در حالی که بسیاری از خرده‌فروشان قیمت محصول را به دلیل کووید-19 افزایش داده‌اند. کارآفرینان با تمایلات اجتماعی، به طور مداوم هر تصمیم اخلاقی را در تصمیم‌گیری در مورد بازاریابی در طی بحران کووید-19 بهبود می‌بخشند (سوشیل، 2015؛ جهانشاهی و همکاران، 2020). از این لحاظ، آنها باید به فناوری‌هایی تکیه کنند که دستوراتشان را دقیقاً و به شیوه‌ای قاطعانه اجرا می‌کند. علاوه‌بر این، فناوری به آنها کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی کسب و کارهایشان را کاهش دهند و آنها را در خلال این مرحله از همه‌گیری حفظ کنند.

هدف اصلی اين مطالعه طبق نظر احسان محسني ثاني ارزیابی چگونگی تصمیم‌گیری در مورد بازاریابی کارآفرینی با کمک فناوری در کسب و کار، به عنوان یک نتیجه از بیماری همه‌گیر کووید-19 می‌باشد. این تحقیق تأثیر آن را بر روند تصمیم‌گیری بازاریابی برای کارآفرینان مبتنی بر فناوری بررسی می‌کند. مشخص شده است که تشخیص فرصت‌های کارآفرینان، توسعه فرصت‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌ها، ارتباط مثبت و قابل توجهی با تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه آنها دارد. همچنين طبق اعلام نظر احسان محسني ثاني ، این مطالعه تأثیر میانجیگری مثبت و قابل توجه شور کارآفرینی بر رابطه بین تشخیص فرصت و توسعه و تصمیمات بازاریابی را می‌یابد، اگرچه این مطالعه در مورد رابطه بین بهره‌برداری فرصت و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه نمی‌باشد. این مطالعه دید وسیع‌تری در مورد اهمیت هوش مصنوعی در شرکت‌های کوچک به پژوهشگران می‌دهد. پژوهشگران، مربیان و کارشناسان از این مقاله بهره‌مند می‌شوند. این مطالعه همچنین به سازمان‌های کسب وکار کمک می‌کند که در این سازمان‌ها، کارآفرینان ممکن است از فناوری برای بررسی و جستجوی تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه، توسعه فرصت‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌ها در مورد تصمیمات بازاریابی متأثر از کووید-19 استفاده کنند.

مطالعه مقطعی ما در مورد 127 شرکت کوچک و متوسط در بنگلادش نقش فناوری ناشی از کووید-19 را نشان می‌دهد. این مقاله همچنین افزایش پژوهش بر روی کارآفرینی پایدار را با استناد به کارکردهای کنونی، در جهت درک عمیق‌تر از کاربرد فناوری توسط کارآفرینان به دلیل کووید-19 را بهبود می‌بخشد. این مقدمه با مرور پیشینه مطالعاتی و توسعه فرضیه‌ها، سپس روش تحقیق شامل طراحی تحقیق، توسعه اندازه‌گیری، نمونه‌گیری و جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها دنبال می‌شود. یافته‌های تحقیق، از جمله مشخصات آماری پاسخ‌دهندگان، اندازه‌گیری ارزیابی مدل، روایی افتراقی، ارزیابی مدل ساختاری و آزمون فرضیه مورد بحث قرار گرفته است. نتایج مطالعه در بخش نتیجه‌گیری در رابطه با استفاده از فناوری در شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل کووید-19، پیشینه مطالعاتی گذشته و پیامدهای این مطالعه ارائه شده است.

نتیجه گیری و پیامدهای مطالعه

در شرایط فعلی ، فناوری در زندگی روزمره ما نقشی حیاتی و انکارناپذیر دارد. بسیاری از مشاغل مانند بانکداری و تولید به شدت خودکار شده اند. این امر همچنین به کارآفرینان این امکان را می دهد تا پس از شیوع COVID-19 از مکان های دور ، بدون تماس شخصی فیزیکی تصمیمات بازاریابی را اتخاذ کنند. کارآفرینان اگر بتوانند با کمک فناوری در خانه کار کنند ، ممکن است آرامش بیشتری داشته باشند. اتوماسیون، هزینه های مشاغل و سایر هزینه های مربوطه را کاهش می دهد و کارایی را بهبود می بخشد. این پتانسیل عظیم برای شرکت ها وجود دارد که می توانند با استفاده از الگوریتم های داده کاوی و یادگیری عمیق ، حجم زیادی از اطلاعات و دانش را از داده های جمع آوری شده ارائه کنند. تقریباً در همه شرکت ها، فناوری ممکن است در مدت زمان کوتاهی جایگزین افراد شود. کارآفرینان باید از این دانش برای طراحی چشم انداز اولیه و برنامه استراتژیک برای فرآیند توسعه استفاده کنند. فناوری در زمینه تحویل کالا و خدمات تحولات زیادی ایجاد کرده است ، و مسلم است که سرعت روز افزون هوش مصنوعی،  رشد بیشتر ، فرصت های بازار و مزیت رقابتی را تسهیل می کند.

ما شش فرضیه را پیشنهاد کردیم که یافته های ما از پنج مورد از این فرضیات حمایت کرد. اول، تشخیص فرصت کارآفرینانه، تصمیمات بازاریابی را افزایش می دهد. به نظر می رسد که در همه گیری کووید 19، شرکت ها با استفاده بیشتر از فناوری به حفظ انسجام بین استراتژی های طبیعت، جامعه و درآمدزایی آن ها کمک می کنند. از آنجا که آن ها از دانش استفاده از فناوری به عنوان بخشی از تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه استفاده می کنند، از تصمیماتی که زمینه و جو را تخریب می کند، اجتناب می ورزند (گروگیر و همکاران، 2010، سونگ و همکاران، 2017، افشار جهانشاهی و همکاران، 2019).

دوما، پی بردیم که توسعه فرصت باعث تقویت تصمیمات بازاریابی می شود. محققان مدیریت کارآفرینی معتقدند که معرفی فناوری دارای تاثیر بلند مدتی بوده و فناوری بر فعالیت های کارآفرینی پایدار در آینده نیز تاثیرگذار است. بر همین اساس، نتایج ما پیشنهاد می دهد که کارآفرینان تعهد بیشتری به نسل های آینده از طریق استفاده از فناوری در طول همه گیری کووید 19، مانند مدیریت منابع طبیعی، اجرای موثر تنوع در میان کارکنان، عرضه امن تجهیزات و جلوگیری از تصمیمات نامناسب بازاریابی دارند (توگرا و همکاران، 2017، چاندرا، 2017، یانگ، 2018).

در نهایت، به این نتیجه رسیدیم که درجه بالای بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه تصمیم گیری را با تعهد قوی تسهیل می بخشد. نتایج قبل نشان داد که کارآفرینانی که اعتقاد راسخی به فرصت ها دارند، از انجام رفتار غیراخلاقی که بر کارکنان در محل کار تاثیر می گذارد، خودداری کرده و تصمیمات بازاریابی منطقی تری اتخاذ می کنند (کاردون و کریک، 2015، چن و لیو، 2020). نتایج ما با شرکت های کوچک و متوسط پیشنهاد داد که کارآفرینانی که اعتقاد راسخی به فرصت های خود دارند، نه تنها ارتباط خوبی با محیط کار داخلی برقرار می کنند، بلکه ترجیح می دهند که عمل پایدارتری را به منظور تضمین محیط خارجی و از طریق استفاده از فناوری در طول کووید 19 انجام دهند (حمید و همکاران، 2018). یافته های ما بیانگر توسعه نتایج در آینده است. به طور کلی، اقدامات استراتژیک کارآفرینان بیانگر اعتقادات و رفتار آن ها بوده که منجر به اجرای تصمیمات بازاریابی مبتنی بر فناوری (کلوگ و همکاران، 2019) در طول همه گیری کووید 19 می گردد.

تعداد روز افزونی از کسب و کارها در حال تحقق مزایای بلند مدت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند. استفاده از هوش مصنوعی در هوش تجاری به طور روزانه به ویژه در طول همه گیری کووید 19 در حال افزایش است. از خودکار سازی فرایند تا آنالیز الگو، هوش مصنوعی دارای طیف گسترده ای از کاربردها در بازار طی روزهای اخیر است (حیدر سید و همکاران، 2020، اسدی و تارخ، 2020). همچنین این فناوری منجر به فرصت های جدید رشد نیز می گردد. سازمان ها در حال حاضر قادر به استفاده از الگوریتم های کامپیوتر به منظور شناسایی الگوها و انتظارات در ذخیره گسترده اطلاعات و تصمیم گیری های سریع تر بازاریابی هستند که ممکن است در آینده ای فناوری شکل جدی تری به خود بگیرد. هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع با استفاده از شواهد و فرایندهای دقیق به منظور تکمیل یک استراتژی شرکتی شناخته شده هماهنگ با فرهنگ و ارزش های سلسله مراتبی به کار گرفته می شود که به شرکت ها اجازه تصمیم گیری بازاریابی در حین و بعد از همه گیری کنونی کووید 19 خواهد دارد (لانز و سوسمان، 2020، دونت و گوستافسون، 2020).

فناوری، به ویژه هوش مصنوعی نقش مهمی در پیش بینی رفتار مشتری و ارائه توصیه هایی درباره محصول ایفاء می کند. پتانسیل این فناوری نمی تواند در طی همه گیری کووید 19 با کلمات در حوزه های در حال تکامل سریع با کمک فناوری توصیف شود (تینگ و همکاران، 2020). اگرچه شرکت ها معمولا نیازمند فروش و تبلیغ کالاها و خدمات خود هستند، اما سرمایه گذاری پولی لزوما به معنای معاملات بیشتر (لوکاس و همکاران، 2020) در طول کووید 19 نیست. به منظور تقویت شیوه های کسب و کار با هدف افزایش رقابت پذیری در نتیجه کووید 19، هوش مصنوعی تحول عمده مهم در کسب و کار است. کاربرد هوش مصنوعی باید سازمان ها را قادر به شناسایی، در نظر گرفتن و درک خریداران هدف خود کرده و بدانند که کدام نوع محصول ممکن است در یک زمان مشخص بیشتر مورد نیاز باشد. با تکامل داده بزرگ و فناوری ها، بازاریاب ها در حال حاضر قادر به برآورد فعالیت خریدار و نظارت بر شرکت های داده محور در هر گونه شرایط فاجعه بار بوده و نتایج چشمگیری به دست خواهند آورد که تصمیمات بازاریابی آن ها را بهبود می بخشد (شای و همکاران، 2020، اینسا و وایانا، 2020).

فناوری به مدیریت دیجیتال مشتری با تلفن و رباتیک آنلاین برای فروش کالاها و خدمات کمک می کند. خدمات مشتری باید ظرفیت جدایی ناپذیری از یک شرکت به منظور جذب و حفظ مشتریان باشد (جاوید و همکاران، 2020). با این حال، این مساله به معنای تعداد بیشتر کارکنان خدمت رسان به مشتری به منظور رسیدگی به نیازها و ارائه کمک از طریق ربات های چت با مشتری بوده و به همه مشتریان باید به صورت به موقع و معقولانه و با در نظر گرفتن نیازهایشان رسیدگی شود. در این شرایط، فناوری به کارآفرینان اجازه تمرکز بر روی تصمیمات بازاریابی خود در پیش بینی اثرات کووید 19 را خواهد داد. در نتیجه کووید 19، مشتریان تمایلی به مراجعه حضوری در شرکت از ترس آلوده شدن به ویروس ندارند (مک کال، 2020). در این سناریو، آن ها می توانند خدمات مربوطه را از طریق تلفن از خانه دریافت کنند و یا با ربات آنلاین به عنوان هوش مصنوعی خدمات دریافت کنند. در این روش، فناوری به کارآفرینان اجازه تصمیم گیری های بازاریابی مربوط به همه گیری کووید 19 یا دیگر همه گیری های جهانی را خواهد داد (ایوانوف، 2020، نادو، 2020، حسین و همکاران، 2020).

فناوری به پردازش داده ها و انجام هر گونه تصمیم گیری های بازاریابی مربوط به کالاها و خدمات کمک می کند (سلمان و همکاران، 2020، پولاس و همکاران، 2020). به منظور گرفتن بسیاری از تصمیم گیری های حیاتی، هر کسب و کار وابسته به اطلاعات مشتریان، کالاها و خدمات خود است. ابتدا، اطلاعات جمع آوری و ذخیره شده و در نهایت به بخش های تجاری مناسب برای استفاده بیشتر ارسال می شود. به دلیل شیوع کووید 19، پر کردن فرم ها، به روز رسانی فایل ها، ارجاع دادن اسناد می تواند در این شرایط در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. با این مزیت، بسیاری از شرکت ها از سیستم های مدیریت داده AIenabled به منظور شناسایی اخاذی، اجتناب از تهدیدات امنیی سایبری و افزایش فعالیت های کلی کسب و کار خود در طول همه گیری استفاده می کنند (گوکسل و بوزکورت، 2019، دی ویائو و همکاران، 2020).

نمونه ای از 127 شرکت کوچک و متوسط بنگلادشی در این مطالعه با نرم افزار PLS 3.0 به منظور آنالیز داده مورد استفاده قرار گرفت. همانگونه که توسط برخی از محققان پیش بینی شده بود، رابطه مثبت و معنی داری بین شناخت فرصت کارآفرینانه، توسعه فرصت و بهره برداری از فرصت و تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه یافت شد (راجو و پونگ، 2018). علاوه بر این، پی برده شد که شور کارآفرینی رابطه بین شناخت و توسعه فرصت و تصمیم گیری های کارآفرینانه را وساطت می کند، هر چند که رابطه ای با بهره برداری از فرصت ندارد. کارآفرینان در شرکت های کوچک از فناوری به منظور حمایت از شناخت فرصت، توسعه و بهره برداری از تصمیمات بازاریابی خود از خانه های خود یا مکان های دیگر استفاده می کنند. بنابراین، فناوری به آن ها در مدیریت کسب و کار در طول بحران کمک کرده و به تدریج به بخش مهمی از کسب و کار در سراسر جهان تبدیل می شود.

گزارش شده که توسعه اقتصاد جهانی به واسطه همه گیری کووید 19 با مشکلات جدی روبرو شده (باتاچاری و جهان شاهی، 2020) و بسیاری از محققان اشاره کردند که هر دهه حداقل یک بیماری همه گیر ظهور می کند. امروزه، هر شرکت ممکن است کم و بیش دچار کاهش فروش محصولات خود (جنتیل – لیو دیک و همکاران، 2020) در نتیجه همه گیری جهانی مانند کووید 19 شده باشد. به طور خاص، شرکت های بنگلادشی در حال حاضر با تهدید عمده ای از نظر بحرن سلامت جهانی روبرو هستند. به طور ویژه، کارآفرینان نوظهور قادر به ایجاد کسب و کار نیستند. در این شرایط، استفاده از فناوری دارای تاثیر مثبتی بر تصمیمات بازاریابی است. در عین حال، پایداری اصطلاحی پیچیده بوده که به طور مکرر استفاده می شود  همه کارآفرینان به طور یکسان درگیر معظلات اجتماعی و زیست محیطی نیستند. مقاله ما بر اهمیت فناوری برای پایداری این شرکت ها تاکید دارد. سیاستگذاران باید اهمیت فناوری را در تقویت همسویی چالش های زیست محیطی و اجتماعی با مدل های کسب و کار اخیر در نظر بگیرند. با توجه به این که ایده آل ها و فعالیت های کارآفرینان برای توسعه یک پایگاه بازار در حوزه اجتماعی و زیست محیطی ضروری است، این مقررات باید توسط برنامه های حمایت فنی دولت تقویت شود


ارسال نظر

تصویر امنیتی بالا را به صورت عددی وارد کنید
نظر شما بعد از تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد.